El passat dimarts 6 de juny de 2023, el Mobility Institute va organitzar la taula rodona “¿De quién es el usuario?” en el marc del UITP Global Public Transport Summit, l’esdeveniment més important del món dedicat al transport públic, celebrat a Barcelona. L’objectiu de la jornada va ser debatre al voltant de les necessitats dels ciutadans com a usuaris de diversos modes de transport.

L’encarregat d’obrir la jornada va ser el coordinador del Mobility Institute, Ricard Casalins, que va donar la benvinguda als assistents. També va presentar una sèrie de dades del Baròmetre de la Nova Mobilitat, l’enquesta d’anàlisi continua sobre mobilitat a Barcelona i Madrid, que mostren una evolució positiva cap a la mobilitat sostenible.

La taula rodona va ser moderada pel director de l’Àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají. Tot seguit, es recull un resum de les intervencions dels participants en la taula rodona:

 

  • Sílvia Martí, vicepresidenta Corporativa, de Comunicació Interna i Institucional de Moventia, va incidir en la importància de posar la tecnologia al servei dels usuaris del transport públic: “Tenim l’obligació de posar el nostre client al centre, cuidar-lo i romandre a l’escolta: la tecnologia ha de ser útil per informar de les freqüències, els retards, etc. Per aconseguir-ho, és necessària la coordinació entre els operadors i les administracions públiques”. Per una altra banda, va recalcar que “els nostres usuaris de busos interurbans de la segona corona de Barcelona demanen un únic canvi modal, per la qual cosa hem de millorar infraestructures i aspectes com els accessos a les parades, entre d’altres”.
  • Jordi Bacardit, sènior manager Public Policy Spain a TIER Mobility, va assenyalar que “una bona part dels usuaris de patinets i bicicletes compartits combina els seus trajectes amb el transport públic, en usos més funcionals que recreatius. El futur passa per la interconnexió i la intermodalitat, és una prioritat per a nosaltres. Un dels grans reptes en aquest sentit és ampliar la integració a les plataformes i seleccionar bé les que tinguin tracció”.
  • Maite Pérez, responsable del Departament de Mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), va defensar que “sempre pot existir una solució millor per a cadascuna de les necessitats de transport dels usuaris; des de les administracions, treballem diàriament perquè la intermodalitat sigui una realitat que funcioni”. D’altra banda, va posar èmfasi en “oferir solucions que facin més atractiu l’intercanvi entre vehicle privat i transport públic en els corredors metropolitans més congestionats, com la gestió d’aparcaments regulats».
  • Oriol Juncadella, president de la Comissió de Mobilitat en Camins.cat, va recordar que “la intermodalitat suposa el 41% de la mobilitat, la qual cosa demostra que els usuaris busquen la manera de desplaçar-se més atractiva i idònia per a les seves necessitats. Per la qual cosa, els nodes de transbord han d’estar correctament dissenyats, implementats i mantinguts. També hem de ser capaços de dissenyar horaris i freqüències que facilitin els enllaços, i projectar els bescanviadors des de la visió del servei. Hem de continuar avançant en coordinació modal”.

Selecció d’imatges de la trobada: