El dimarts 24 d’octubre de 2023, el Mobility Institute va organitzar una sessió especial dels Mobility Institute Talks en el marc del Global Mobility Call, esdeveniment de referència a nivell internacional sobre mobilitat sostenible, celebrat a IFEMA Madrid. La sessió, titulada “Zones de Baixes Emissions (ZBE): un repte més social que tecnològic”, va debatre sobre el repte de la implantació de les ZBE tant des d’un punt de vista tecnològic com, especialment, des del punt de vista social.

La trobada es va iniciar amb la intervenció de Josep Mateu, president de RACC Mobility Club, que va presentar breument l’activitat del Mobility Institute als assistents i va destacar els principals reptes a afrontar en l’àmbit de la implantació de les ZBE. Tot seguit, va prendre la paraula Ricard Casalins, responsable de projectes de mobilitat a RACC Mobility Club, que va recordar les conclusions d’un estudi recent realitzat pel RACC i Zurich Seguros, que va recollir l’opinió dels ciutadans de Barcelona i Madrid sobre les seves respectives ZBE.

L’eix central de la jornada va ser una taula rodona que amb la participació de Miguel Melchor, responsable de Mobilitat Urbana a Abertis Mobility Services (AMS); Valentino Sevino, director general de l’Agenzia Mobilità Ambient Territori (AMAT) Milano; i José Amador Fernández Viejo, director general de Sostenibilitat i Control Ambiental a l’Ajuntament de Madrid.

Tot seguit, un resum de les intervencions de tots els participants:

  • Josep Mateu, president de RACC Mobility Club: “Les ZBE suposen un canvi molt rellevant en la mobilitat quotidiana de persones i empreses. Els estudis que hem fet a Barcelona i Madrid assenyalen que els ciutadans no estan satisfets amb la gestió d’aquests sistemes. Des del RACC, creiem que cal acompanyar millor els ciutadans, potenciar l’oferta de transport públic metropolità i aconseguir acords entre municipis per unificar normatives”.
  • Ricard Casalins, responsable de projectes de mobilitat a RACC Mobility Club, va recordar que de les prop de 150 ciutats espanyoles que han de disposar de ZBE segons la Llei del Canvi Climàtic, només 17 l’han aplicat. De l’informe realitzat sobre les ZBE de Madrid i Barcelona, va destacar “la similitud de resultats entre totes dues ciutats, amb un suport generalitzat a la mesura però la demanda que el sistema sigui més senzill i s’apliqui un mateix criteri a les ciutats dels respectius entorns metropolitans”.
  • Valentino Sevino, director general de la Agenzia Mobilità Ambient Territori (AMAT) Milano, va explicar les diferents mesures aplicades a Milà en el marc del pla de mobilitat sostenible; entre elles, les ZBE i la congestion charge al centre de la ciutat. Sobre les ZBE, va comentar que “tot i que no s’ha reduït el volum de trànsit, sí s’han aconseguit els objectius d’emissions perquè els vehicles que circulen ara són molt més eficients. Entre els aspectes a millorar, destacaria la comunicació amb la ciutadania”.
  • Miguel Melchor, responsable de Mobilitat Urbana a Abertis Mobility Services (AMS), va destacar que “la tecnologia per aplicar les ZBE està disponible per a qualsevol municipi, però la ZBE és molt més que posar càmeres i establir sancions. Ha de ser un sistema viu i plantejat a llarg termini, que s’adapti a les necessitats de cada ciutat i no a l’inrevés. Abans d’aplicar-ho, cal analitzar referències d’altres ciutats de característiques similars per entendre què s’ha fet bé i què es pot millorar. Per exemple, és fonamental desenvolupar abans una bona xarxa de transport públic per vèncer la reticència al canvi dels usuaris”.
  • José Amador Fernández Viejo, director general de Sostenibilitat i Control Ambiental a l’Ajuntament de Madrid, va posar el focus en la importància de la comunicació amb la ciutadania: “Tant amb els particulars que viuen en la zona afectada, que han d’entendre que és una mesura vinculada a la millora de la salut, com als sectors econòmics afectats”. També va assenyalar que “la mobilitat del futur ha de passar essencialment pel transport públic, que serà més sostenible i eficient que l’actual. També hi haurà més trajectes a peu i els vehicles particulars seran, per normativa europea, menys contaminants”.

Recull d’imatges de la sessió: