El transport públic col·lectiu és i ha de continuar sent el gran motor de la mobilitat urbana. En aquest Webinar hem gaudit de la participació d’alguns dels màxims representants del transport públic per a parlar de temes essencials per al transport públic com la seva lluita contra l’impacte de la COVID, la seva integració amb altres tipus de mobilitat, mobilitat sostenible, transport a la demanda o de la seva visió MaaS a llarg termini.

En aquest webinar vàrem tenir l’honor de disposar de la presència de la Lola Ortiz (Dir. General Planificació i Infraestructures de Mobilitat de l’Ayuntamiento de Madrid), Gerardo Lertxundi (Conceller delegat de TMB), Ricard Font (President de FGC), Alfonso Sánchez (Director gerent de EMT Madrid) i Ramón Sagalés (Conseller delegat de Sagalés).

A continuación es pot acccedir al VÍDEO DEL WEBINAR: (Disponible únicament per a usuaris registrats)

Algunes de les reflexions del convidats que han participat en aquest Webinar han estat:

  • “Per a recuperar la demanda cal aconseguir un aplanament de l’hora punta i distribuir el volum de passatgers durant tot el dia”
  • “No hi ha cap estudi que demostri que el Transport Públic no sigui segur”
  • “A Madrid estem treballant el transporte a la demanda en 10 zonas perifèriques on el transport públic se utilitza menys, por ejemplo és fonamental trencar algunes barreres com pot ser la M40 en alguns barris
  • “L’estratègia de Madrid 360 es recolzar l’ electrificació de la mobilitat, tant transport públic, como taxistes como els vehicles privats”

Lola Ortiz  (Directora General de Planificació i Infraestructures de Mobilitat – Ayuntamiento de Madrid)

  • “Actualment hi ha una reducció en la demanda del transport públic por manca de confiança, però també hi ha una reducció per una menor mobilitat de la societat”
  • “Hem aplicat transport a la demanda en un barri allunyat que no tenia transport públic i hem recollit valoracions molt bones i altres barris han demanat el mateix. Ho anirem incrementant en zones d’accés difícil o casos especials”
  • “Volem apostar pels autobusos elèctrics. Els preus són alts en adquisició i en inversió en infraestructures pero comprarem 214 autobusos i les 3 principals línies de Barcelona (Més de 60.000 parratgers diaris) anirán amb autobusos elèctrics amb carga nocturna i en línia”
  • “Apostem també  per l’hidrògen verd. Impulsarem una hidrogenera, que serà d’ús públic per a altres operadors. En l’hidrògen, la principal barrera és el seu elevat cost actual, però els seus  avantatges en emmagatzematge i en autonomia són molt interessants”

Gerardo Lertxundi (Conseller Delegat – Transports Metropolitans de Barcelona)

  • “A la EMT de Madrid hem recuperat la demanda en un 60%, i encara seguim creixent gradualment. Encara que hem detectat canvis en els patrons de mobilitat, per exemple la principal hora punta ara és de 14h a 15h”
  • “En la mobilitat no ha d’haber competidors, cal que hagi col·laboració público-privada, s’ha de donar el màxim d’opcions als usuaris. La integració tarifària no és sencilla, però és necessari que tots siguem generosos per a satisfacer a l’usuari”
  • “A Madrid el transport públic té bastant ben resolts els desplaçaments radials, pero en els desplaçaments transversals el transport a la demanda amb intermodalitat pot ser clau. A la EMT hem fet un piloto exitós amb col·laboració público-privada amb autobusos a la demanda de 12 metros on els usuaris poden demanar les seves necessitats concretes seleccionant qualsevol parada pocs minuts abans”
  • “En el 2023 a la EMT no tindrem cap autobús dièsel, tots seran de gas o elèctrics. En el 2027 volem que un terç siguin elèctrics. També tenim en marxa un projecte amb autobusos d’hidrògen en el que també volem impulsar una hidrogenera. “

Alfonso Sánchez (Director  Gerent – Empresa Municipal de Transportes de Madrid)

  • “Estudis científics i globals asseguren que el transport públic genera menys de l’1% dels contagios COVID. En el transport públic, en hores punta, els passatgers no conversen, bàsicament consulten el mòbil, i amb la mascareta el risc de contagi és menor”
  • “Els integradors de mobilitat poden ser públics o privats, però les dades del transport públic, importants i valuoses, han d’estar disponibles al núvol. També és important parlar de la integració física del transport públic amb altres mobilitats, la mobilitat no és mai d’estació a estació”
  • “En zonas poc denses, si una ruta té pocs usuaris o té un cost major de 15€ per viatger és menys costós utilitzar taxis o transport a la demanda que sistemes tradicionals. La tecnología ha de permetre optimizar encara més aquests sistemes”
  • “A partir de l’any vinent el 100% de la energia que mourà els nostres trens serà d’origen solar, el que ens permetrà reduir en un 84% les emissions en un any i estem treballant per a que els nostres autobusos d’aportació siguin elèctrics”
  • “Més enllà del transport, estem en una transició energètica per a lluitar contra la contaminació i el canvi climàtico amb múltiples opcions i les administracions han de prendre decisions clares i rotundes perquè ja estem fora de temps”

Ricard Font (President – Ferrocarrils Generalitat Catalunya)

  • “El transport públic no pot arribar de l’origen al destí, és necessària la participació d’altres opcions de transport. La nostra experiència en corredors Express és que la micromobilitat és útil a la primera i a la darrera milla”
  • “El transport a la demanda actualment suposa a Sagalés menys del 5% de l’oferta comercial, però la situació de la pandèmia ens ha fet reflexionar que aquesta línia pot ser estratègica, per exemple, es pot millorar la velocitat comercial d’algunes línies reduint parades”
  • “Nosaltres operem línies interurbanes i en aquests desplaçaments no està tan clar quina tecnologia de propulsió s’acabarà imposant. Empreses com la nostra no tenen capacitat per invertir en apostes no definitives,hem d’apostar per tecnologies madures i que no siguin tan costoses.”
  • “A dia d’avui, no veig que hagi operacions d’autobusos o autocars amb passatgers en condicions reals amb vehicles 100% autònoms, la darrera decisió haurà de ser humana”

Ramon Sagalés (Conseller Delegat de Sagalés)

Desde el Mobility Institute volem agrair a les 34 entitats públiques i privades que es van registrar a aquest setè Webinar:

(En orden alfabético)

ACCIONA, AUTOMÒBIL CLUB D’ANDORRA, AUTOMOVIL CLUB DE CHILE, ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DEL RENTING (AER), AJUNTAMENT DE BADALONA, ALSA, ÀREA METROPOLITANA DE BARCELONA( AMB), ATLANTIS IT, AUTOPISTAS, AUTORITAT TRANSPORT METROPOLITÀ (ATM), AYUNTAMIENTO DE MADRID, BARCELONA DE SERVEIS MUNICIPALS (B:SM), BUSUP, CINESI, DELOITTE, DOYMO, EMPRESA MUNICIPAL DE TRASNPORTES DE MADRID (EMT), ETECNIC, EUROPCAR, FERROCARRILS DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA (FGC), GRUPO ETRA, IFEMA, PEDALEM, RACC, REBY, RENFE, SABA, SAGALÉS, SERVEI CATALÀ DE TRANSIT (SCT) , SHOTL, TEKIA INGENIEROS, TRANSPORTS METROPOLITANS DE BARCELONA (TMB), TRAXALL IBERIA i UBEEQO.