Espanya s’enfronta a un “tsunami demogràfic” sense precedents, marcat per l’important creixement del grup de persones de més 65 anys. Malgrat la seva futura rellevància, aquest segment de població sol quedar fora de les reflexions al voltant del futur de la mobilitat. Quines necessitats específiques té aquest col·lectiu? Quines oportunitats i solucions existeixen?

Des del Mobility Institute volem promoure el debat sobre aquesta qüestió. En aquest webinar, que va tenir unes paraules de benvinguda a càrrec de Josep Mateu, president del RACC, vam tenir l’honor de comptar amb Rosa Alarcón, regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona i presidenta de TMB; Oriol Altisench, degà del Col·legi d’Enginyers de Camins de Catalunya; Borja Carabante, delegat de l’Àrea de Govern de Medi Ambient i Mobilitat de l’Ajuntament de Madrid i president de l’EMT; i Josep Maria Martí, conseller delegat de Moventia.

A continuació podeu accedir al VÍDEO DEL WEBINAR:

(Disponible únicament per a usuaris registrats)

Algunes de les reflexions dels convidats que han participat en aquest Webinar són:

  • “Els sèniors (més de 65 anys) ja representen el 20% de la població espanyola i l’any 2050 suposaran el 30%, per la qual cosa seran una peça clau de la vida i mobilitat a les ciutats.”
  • “Aquest col·lectiu tindrà noves inquietuds i necessitats en un entorn molt canviant. És imprescindible observar i analitzar la seva situació per tal d’oferir solucions adequades a les seves necessitats i inquietuds.”
  • “El Sènior LAB del RACC desenvolupa activitats i serveis per ajudar els sèniors a beneficiar-se dels avantatges que ofereixen la connectivitat i les noves tecnologies, tant en mobilitat com en altres àmbits de la vida quotidiana.”

Josep Mateu, president del RACC

  • “Els sèniors representen el 65,5% dels vianants de Barcelona. Per aquest col·lectiu, anar a peu és l’opció més saludable, de més socialització, més sostenible i més equitativa. Desenvolupem un concepte transversal de ciutat 30, amb reducció de la velocitat, creació de zones pacificades i eixos verds, i voreres accessibles i lliures d’obstacles.”
  • “Apostem també per la mobilitat vertical (escales mecàniques i ascensors). És un sector econòmic de futur en la mobilitat urbana que ens ajudarà a millorar els desplaçaments a peu; especialment, dels sèniors.”
  • “Treballem en la millora de l’accessibilitat mitjançant accions molt diverses: formació a sèniors i conductors de transport públic; ús de la digitalització amb etiquetes intel·ligents en la flota de metro i bus; creació de l’app Vincles amb informació i consells a sèniors que visquin sols; o desenvolupament de serveis de bus a demanda.”

Rosa Alarcón, regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona i presidenta de TMB

  • “Les dades sobre la mobilitat dels sèniors, amb un percentatge molt elevat de desplaçaments a peu, assenyalen que cal treballar en la millora de l’accessibilitat, amb el desenvolupament d’espais lliures d’emissions i sorolls, on sigui realment agradable caminar i desplaçar-se.”
  • “Tradicionalment, els enginyers ens hem fixat molt poc en el vianant en els nostres càlculs de mobilitat. Avui ens estem qüestionant, per exemple, quina és la velocitat a la qual s’ha de desplaçar un vianant i estem rebaixant els estàndards de disseny en qüestions com la regulació semafòrica.”
  • “En l’ús del transport públic, el factor temps no és fonamental en els sèniors. Busquem velocitat, capacitat i freqüència, però també seguretat i comoditat –relacionada amb l’accessibilitat–. Només des d’aquesta visió aconseguirem promoure el canvi cap al transport públic en totes les franges d’edat.”
  • “El tramvia és un mode de transport idoni per respondre a aquestes necessitats, per la seva velocitat, freqüència, capacitat i accessibilitat. Podria ser una alternativa als corredors de bus més congestionats.”

Oriol Altisench, degà del Col·legi d’Enginyers de Camins de Catalunya

  • “La meitat dels desplaçaments dels sèniors es realitza caminant. A Madrid, estem duent a terme una política de conversions en zona de vianants i recuperació de l’espai.”
  • “La ciutat ha de ser viscuda i amable, per la qual cosa la mobilitat per als vianants és absolutament essencial. Treballem també en la millora de l’accessibilitat: fer les voreres accessibles, ordenar l’aparcament dels nous modes de mobilitat, informar sobre els itineraris per als vianants, etc.”
  • “Un altre objectiu és recuperar l’ús del transport públic després de la caiguda arran de la pandèmia. El 25% d’usuaris d’autobús són sèniors. Desenvolupem un programa de ciutats amigables per a persones grans, amb visites a centres de control o formació als conductors sobre com atendre’ls adequadament.

Borja Carabante, delegat de l’Àrea de Govern de Medi Ambient i Mobilitat de l’Ajuntament de Madrid i president de l’EMT

  • “El col·lectiu de sèniors manté un desig elevat de mobilitat. Veiem sobretot com s’incrementa l’ús de l’autobús, un mode més familiar i que es percep com un entorn segur. Destacaria l’esforç de les administracions públiques, Generalitat i Àrea Metropolitana, per establir serveis de línies de bus en municipis amb poca demanda.”
  • “Com resoldre la mobilitat dins la diversitat? Hem de fer un pas endavant en la introducció de les noves tecnologies per facilitar l’accés al transport a demanda, que permet flexibilitzar el servei de les línies tradicionals de transport públic.”
  • “Aviat, els futurs sèniors seran capaços d’utilitzar les eines digitals. És un avenç que hem d’aprofitar, tant en la mobilitat a les ciutats com fora d’elles. És fonamental, però, que la reglamentació acompanyi.”

Josep Maria Martí, conseller delegat de Moventia

Des del Mobility Institute volem agrair l’assistència de les 31 entitats públiques i privades que es van registrar al Webinar:

(En ordre alfabètic)

ACCIONA, AJUNTAMENT DE BARCELONA, AJUNTAMENT DE L’HOSPITALET, AJUNTAMENT DEL PRAT DE LLOBREGAT, ÀREA METROPOLITANA DE BARCELONA (AMB), AUTOMÒBIL CLUB D’ANDORRA, AUTOPISTAS, AUTORITAT DEL TRANSPORT METROPOLITÀ (ATM), AVANZA, AYUNTAMIENTO DE MADRID, BARCELONA DE SERVEIS MUNICIPALS (B:SM), BLULAIN, CAMBRA DE COMERÇ, CATALANA OCCIDENTE, CINESI, COL·LEGI D’ENGINYERS DE CAMINS DE CATALUNYA, DELOITTE, DOYMO, EMPRESA MUNICIPAL DE TRANSPORTES DE MADRID (EMT), FERROCARRILS DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA (FGC), GENERALITAT DE CATALUNYA, GRUPO INTRA, MOVENTIA, RACC, RAILGRUP, REBY, SABA, SAGALÉS, TEISA, TEKIA, TRANSPORTS METROPOLITANS DE BARCELONA (TMB) I UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE CATALUNYA (UPC).