El dimarts 27 de setembre de 2022, el Mobility Institute va organitzar un nou Mobility Institute Talks, sota el títol «Car as a Service: de los desafíos a las oportunidades». La jornada es va celebrar a la seu del Servei Català de Trànsit a Barcelona i va girar al voltant del nou rol que pot jugar el vehicle de propietat en la mobilitat quotidiana davant l’auge del model de pagament per ús.

La jornada es va iniciar amb la presentació de Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit, i la intervenció de Ricard Casalins, coordinador del Mobility Institute, que va avançar les conclusions de l’estudi sobre Car as a Service (CaaS).

A continuació, es va celebrar una taula rodona moderada per Joan Miquel Malagelada (Improva), amb la participació de José-Martín Castro (Asociación Española de Renting de Vehículos-AER), Jaime Barea (Ganvam), Agustín Muñoa (Zity by Mobilize) i Michel Kisfaludi (Europcar Mobility Group). Finalment, els assistents a l’acte van poder realitzar les seves preguntes als experts participants en la taula.

Vídeo complet de la trobada:

 

Si no pots veure el vídeo fes clic aquí 

A continuació, un resum de les intervencions de tots els participants:

  • En la presentació de la trobada, Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit, va assenyalar que «la gent jove no té interès per tenir permís de conduir i, probablement, tindrà més dificultats per accedir a un vehicle en propietat. Ens trobem davant la gran dimissió en l’àmbit urbà?». D’altra banda, va comentar que el Servei Català de Trànsit treballa en projectes de CaaS orientats a «aprofitar oportunitats en aspectes com la connexió dels serveis de car sharing amb el transport públic, la mobilitat elèctrica compartida, el transport a demanda, etc. Aquestes noves solucions també han d’ajudar-nos en els nostres objectius de reducció de la sinistralitat viària».
  • En el seu avanç de l’estudi «Car as a Service: de los desafíos a las oportunidades», Ricard Casalins, coordinador del Mobility Institute, va recordar les solucions actuals de CaaS i va assenyalar que els tres pilars principals per al seu creixement són «el pilar tecnològic, en el qual cal tenir en compte el risc de ràpida obsolescència dels models actuals; el pilar social, amb un percentatge rellevant de ciutadans interessats en l’ús del cotxe com a servei; i el pilar regulador, com a solució a les creixents restriccions a l’ús del vehicle privat».
  • José-Martín Castro, president de l’Asociación Española de Renting de Vehículos (AER), va destacar «el creixement de la capil·laritat del producte de renting: en els últims anys, s’ha duplicat la flota i s’ha quintuplicat el nombre de clients, dels quals més de la meitat ja són particulars. Aquests nous clients estan, a més, molt conscienciats a nivell de sostenibilitat i estan disposats a un major esforç econòmic per prioritzar aquest aspecte».
  • Jaime Barea, director corporatiu de GANVAM, va reconèixer que «les tendències actuals afectaran el model de distribució, amb unes previsions que assenyalen el risc de continuïtat del canal actual de concessionaris. No obstant això, ja hi ha concessionaris que estan integrant una gamma molt completa de solucions de CaaS, en diverses modalitats i especialment fora de les grans ciutats. Potser cal potenciar la formació dels seus professionals per oferir al client la millor solució a les seves necessitats».
  • Agustín Muñoa, director d’Operacions i Desenvolupament de Negoci de Zity by Mobilize, va destacar que «l’aposta per oferir un servei 100% elèctric és la palanca clau de l’èxit de la nostra proposta, davant les limitacions a l’ús de vehicles particulars en zones urbanes». En aquest sentit i davant el fet que el seu servei estigui únicament disponible a Madrid, va indicar que «Madrid va decidir alliberar l’aparcament del vehicle elèctric en la zona protegida, la qual cosa va facilitar l’aparició d’una sèrie d’actors basats exclusivament en el vehicle elèctric. És un cas gairebé únic a Europa».
  • Michel Kisfaludi, Sales & Marketing Director d’Europcar Mobility Group Spain, va assenyalar que «el concepte de CaaS permet adequar molt millor les necessitats puntuals d’un usuari amb les característiques del vehicle. En l’adquisició d’un cotxe tendim a sobredimensionar les nostres necessitats (per exemple, comprem un cotxe gran perquè pensem que el necessitarem una vegada a l’any), mentre el CaaS permet l’ús d’un cotxe que cobreixi aquesta necessitat i contribueixi a una mobilitat més sostenible».

Al final de la taula rodona, hi va haver diverses preguntes i intervencions dels assistents. Entre els temes tractats, van destacar les previsions sobre l’arribada del vehicle autònom o les demandes a les administracions per a l’impuls de les solucions CaaS.