El dimarts 7 de novembre de 2023, el Mobility Institute va organitzar una sessió especial dels Mobility Institute Talks en el marc del Tomorrow Mobility World Congress, un dels esdeveniments principals del sector a Barcelona, centrat en la mobilitat urbana sostenible i intel·ligent. La sessió, exclusiva per a membres adherits al Mobility Institute, es va titular “L’usuari sempre té la raó: com reparteix la seva despesa en transport i com es mou a MAD i BCN”.
El president del RACC, Josep Mateu, va donar la benvinguda als assistents i va destacar les principals tendències que marcaran l’evolució del sector. Tot seguit, Anna Rodríguez, de l’equip de Deloitte i el Mobility Institute, va presentar l’actualització de resultats del “Baròmetre de la nova mobilitat”, l’enquesta de medició continua que es realitza a Barcelona, Madrid i les respectives primeres corones metropolitanes.
Després d’un descans, es va celebrar una taula rodona amb la participació de José Martín Castro, president de l’Asociación Española de Renting de Vehículos (AER); Fernando Miguélez, director general de Ganvam; Isabel García Frontera, directora general de FREE NOW; i Santi Colomer, director general de Movento. El debat va ser moderat per Ricard Casalins, responsable de projectes de mobilitat al RACC i coordinador del Mobility Institute.
Tot seguit, un resum de les intervencions de tots els participants:
- Josep Mateu, president del RACC, va destacar en la seva intervenció inicial que “les tres tendències que marquen el futur de la mobilitat des del punt de vista de l’usuari són la sostenibilitat, lligada principalment a l’electrificació; el canvi en la cultura d’ús i propietat dels modes de transport; i l’evolució de la micromobilitat urbana”. Com a factors que marcaran aquestes tendències va esmentar “la tecnologia, la regulació i les pròpies decisions dels ciutadans”.
- En la presentació dels resultats del “Baròmetre de la nova mobilitat”, Anna Rodríguez, de l’equip de Deloitte i Mobility Institute, va posar el focus en les diferències en l’ús i valoració dels modes de transport urbans segons el gènere i la ubicació dels usuaris (entre districtes dins de les capitals i entre els municipis de l’àrea metropolitana). Va destacar també les barreres a la compra del vehicle elèctric: “El preu, l’accés a punts de càrrega i l’autonomia de les bateries, tres punts en els quals coincideixen totes dues ciutats”.
- En la introducció a la taula rodona, Ricard Casalins va recordar les conclusions de l’estudi “Evolució de la despesa familiar en transport a Espanya (2018-2022)”, presentat recentment pel Mobility Institute: “La despesa en mobilitat es manté com la tercera partida en l’economia familiar, per darrere de l’habitatge i l’alimentació, tot i que amb una despesa inferior a 2019. Dins d’aquesta partida, els carburants continuen sent la despesa principal”. En aquest context, va destacar també l’auge dels vehicles d’ocasió.
- José Martín Castro, president de l’Asociación Española de Renting de Vehículos (AER), va assenyalar que “la dificultat d’accés a un vehicle nou provoca que les famílies adoptin estratègies pròpies de microempresa, convertint el que tradicionalment era una despesa fixa (la propietat d’un vehicle) en despesa variable, mitjançant solucions com el rènting”. Per això, va reconèixer que “l’escenari actual afavoreix al desenvolupament d’aquesta mena de serveis, més flexibles per als usuaris”.
- Fernando Miguélez, director general de Ganvam, va destacar que “l’increment del mercat de vehicles usats continuarà sent tendència en els pròxims anys, la qual cosa obligarà a replantejar el mercat i els serveis que ofereix la distribució. El futur és una distribució que actuï com a vertebradora del sistema i hub de mobilitat: espais multimarca, multiservei i multitecnologia, que cobreixin tots els cicles de vida dels vehicles (nous, usats, etc.)”.
- Isabel García Frontera, directora general de FREE NOW, va assenyalar que “les solucions MaaS són el futur: digitals, connectades i sostenibles, amb l’usuari sempre en el centre. Per aprofitar al màxim les oportunitats que ofereix hauríem d’apostar per una integració profunda: una app que inclogui tots els modes de transport, també els públics, i que cobreixi tot el procés, inclòs el pagament. Tenim un cas clar d’èxit a Alemanya, amb una solució per a tot el país desenvolupada en poques setmanes”.
- Santi Colomer, director general de Movento, va assenyalar que “s’està obrint la bretxa en el mercat de venda amb vehicles, amb models premium de preu cada vegada més elevat i més dificultats d’accés a un vehicle nou per part del mercat generalista. D’aquí l’èxit del low cost i l’ocasió”. Sobre el futur del sector, va apostar també pels concessionaris com a “centres de mobilitat” i, en l’àmbit del transport públic, va assenyalar que “continua sent el futur per a cobrir una part de les necessitats de mobilitat, en la qual el vehicle privat també té el seu espai, encara que sigui amb un altre model de propietat”.
Selecció d’imatges de la sessió: