El 9 de novembre de 2023, el Mobility Institute va organitzar una sessió especial dels Mobility Institute Talks en el marc del Tomorrow Mobility World Congress, celebrat a Barcelona. La sessió, oberta a tots els visitants de l’esdeveniment, es va titular “Advanced Decision-Making Tools in Urban Mobility”.
Manuel Velilla, manager a Deloitte i membre del Mobility Institute, va introduir la temàtica de la sessió i va presentar el playbook elaborat pel Mobility Institute amb la col·laboració de Aimsun i Nommon. Sobre aquesta eina, va explicar que “pot ajudar a ordenar les diverses solucions i capes tecnològiques (fonts de dades, tècniques analítiques i eines de modelització) que contribueixen actualment a planificar i operar el transport urbà de persones de forma avançada”.
Tot seguit, Javier Burrieza (Nommon), Josep Maria Aymami (Aimsun), Stefano Ammirati (FIA) i Alfredo Albornoz (FIA – Automóvil Club de Colombia) van compartir diverses experiències i casos d’èxit en aplicacions tecnològiques per a la planificació del transport.
A continuació, un resum de les intervencions de tots els participants:
- En la seva introducció a la jornada, Manuel Velilla va destacar la complexitat de la planificació i operació de la mobilitat urbana: “Cada dia es registren milions de viatges a ciutats com Madrid o Barcelona, amb persones movent-se d’un origen a una destinació, amb diferents motius de viatge, seguint diferents rutes, en diferents moments del dia, mitjançant diferents mitjans de transport, utilitzant diferents infraestructures i diferents vehicles o unitats de transport… Tot això, en un context cada vegada més complex, amb nous mitjans de transport, actuacions a la via pública, esdeveniments a la ciutat de gran importància o actuacions per reduir les emissions en determinades zones o moments”.
- Javier Burrieza, Senior Business Development Engineer a Nommon, va explicar el cas del World Bank Group, en el qual es van combinar dades de la xarxa de telefonia mòbil, enquestes i les targetes intel·ligents de transport públic per analitzar com la pandèmia de COVID-19 va interrompre els patrons de mobilitat, amb un enfocament particular en la demanda de transport públic. També va compartir el cas del Stavanger Kommune (Noruega), desenvolupat en el marc del programa europeu AI4Cities. En aquest projecte, Nommon i Populus van treballar per predir, amb l’ajuda de l’IA, l’estalvi en CO₂ gràcies a la mobilitat compartida: “A Stavenger va ser clau la combinació de dades de telefonia mòbil, enquestes i operació de la mobilitat compartida per construir models de machine learning de predicció de demanda i de substitució modal”.
- Josep Maria Aymami, Head of Market Expansion a Aimsun, va compartir un projecte desenvolupat a París: la construcció d’un model dinàmic de planificació i operació en una zona de 500 km² entre la Torre Eiffel i la plaça de la Bastilla: “El model dinàmic informa de la planificació i les operacions de transport diàries en aquesta zona de la ciutat”. També va explicar un cas realitzat a Abu Dhabi, on es va desenvolupar un model de simulació híbrid (HSM) per millorar les capacitats de la demanda estratègica existent: “L’HSM proporciona una plataforma per provar esquemes i intervencions amb el nivell apropiat de detall dins de terminis molt reduïts i amb una representació de model consistent”. Entre d’altres, també va explicar un projecte realitzat en l’estat de Florida (els EUA), de predicció de l’efectivitat dels plans d’actuació per mitigar la congestió de les carreteres.
- Stefano Ammirati, director de Road Safety & Global Advocacy a la FIA, va introduir la col·laboració entre la FIA i els diferents clubs d’automòbil del món. En concret, es va centrar en les iniciatives al voltant de les eines avançades per a la presa de decisions en planificació i operació urbana que la FIA i l’Automóvil Club de Colombia han dut a terme en els últims anys.
- Alfredo Albornoz, General Manager a FIA – Automóvil Club de Colombia, va explicar el detall de les iniciatives dutes a terme a les ciutats de Cartagena, Cucuta i Pasto, on les eines avançades basades en dades quantitatives han ajudat a la presa de decisions de les autoritats de transport per millorar la mobilitat urbana dels ciutadans i reduir l’accidentalitat en punts crítics de la xarxa viària d’aquestes ciutats.
Selecció d’imatges de la sessió: