El passat 16 de novembre, coincidint amb l’arrencada del tomorrow.mobility i l’Smart City Congress a Barcelona, el Mobility Institute va organitzar un acte per debatre sobre les noves tendències en mobilitat urbana.

A la primera part de l’acte es va presentar l’estudi “Tendencias Urbanas MAD y BCN. Insights 2021”, generat a partir de la nostra enquesta de mesurament continu sobre els nous hàbits de mobilitat urbana a les dues principals ciutats espanyoles: Madrid i Barcelona.

Tot seguit es va realitzar una taula rodona amb els següents convidats: Gerardo Lertxundi, conseller delegat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB); Josep Martínez, conseller delegat de SABA; Carlos Mateo, director de Serveis de Mobilitat a EMT Madrid; i Michel Kisfaludi, director comercial d’Europcar Mobility Group.

Per finalitzar l’acte, hi va intervenir Laia Bonet, tercera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona. La clausura va ser a càrrec de Josep Mateu, president del RACC.

A continuació es pot DESCARREGAR la presentació y VEURE l’acte complet:

(Només disponible per usuaris registrats)

Algunes de les reflexions dels convidats que van participar a la trobada:

  • “Les últimes dades d’ús de metro i autobús a Barcelona ja mostren una xifra mitjana de recuperació de prop del 85% en relació a 2019. A l’hora punta del matí, s’arriba a assolir el 100% de recuperació.”
  • “No pot tractar-se el transport públic de manera separada a la resta de modes de transport; especialment, d’aquells d’última milla que aporten complementarietat. En el marc del nou pla estratègic de TMB, estem analitzant la integració d’aquests modes per oferir al ciutadà una visió global de mobilitat compartida i en transport públic. Com a mode massiu, universal i accessible per a tots, el transport públic ha de ser el principal eix de qualsevol model.

Gerardo Lertxundi, conseller delegat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB)

  • “L’ús actual dels aparcaments se situa també entre un 90 i un 95% respecte a les dades d’abans de la pandèmia. L’excepció serien els aparcaments d’estacions de ferrocarril, que mantenen un percentatge encara menor.”
  • “Els aparcaments poden ser un veritable hub de serveis de mobilitat de persones i mercaderies, al servei dels ciutadans i de la pròpia ciutat, aprofitant les seves ubicacions estratègiques. Podem integrar tots els modes de transport –vells o nous, d’ús personal o compartit–, des d’una visió integral de col·laboració i intermobilitat. És necessari que tots els operadors actuem amb generositat i en un marc de competència sana per facilitar la mobilitat als ciutadans.”

Josep Martinez, conseller delegat de SABA

  • “A Madrid continuem veient una reducció general de la mobilitat; no excessiva, però noticiable. Els nivells de recuperació de l’ús del transport públic també es troben al voltant del 90%, tot i que identifiquem la dificultat de recuperar un percentatge d’usuaris que van canviar al vehicle privat en un entorn de reducció de la mobilitat. Aquest percentatge té un impacte important; per exemple, en l’increment de la congestió en les hores punta.”
  • “Ens considerem un operador global de mobilitat. BiciMAD és un servei prioritari per a nosaltres i estem en constant reflexió sobre què més podem oferir a la ciutat. És indubtable que hem d’anar cap a la integració de la mobilitat mitjançant una solució completa de Mobility as a Service, però la solució no podrà ser tan immediata.””

Carlos Mateo, director de Serveis de Mobilitat a EMT Madrid

  • “Tot i que l’evolució és lenta, estem vivint un canvi de paradigma en relació a la propietat del vehicle. Els usuaris es comencen a qüestionar els costos fixos de ser propietaris d’un cotxe i prenen força altres models. Per exemple, una opció compartida que permetés l’ús d’un vehicle elèctric durant la setmana per a desplaçaments urbans i un altre tipus de vehicle per a desplaçaments llargs de cap de setmana.”
  • “La instantaneïtat està marcant el model de lloguer d’un vehicle o d’ús de serveis de sharing; especialment, entre els usuaris més joves. En línies generals, prefereixen interactuar amb una màquina, que assegura una transacció ràpida, immediata i segura, que amb una persona.”.”

Michel Kisfaludi, director comercial d’Europcar Mobility Group

  • “Malgrat el descens momentani d’usuaris de transport públic, la pandèmia ha suposat un increment de la mobilitat sostenible (suma de transport públic i mobilitat activa). El repte és sumar més usuaris al transport públic dels que teníem abans del coronavirus. Amb aquest objectiu, hem tornat a congelar les tarifes. A més del preu, també són importants la qualitat del servei i una bona cobertura territorial. En aquest últim punt, hi ha la necessitat imperiosa d’invertir en la millora de la capil·laritat i l’eficàcia del transport públic.”
  • “La societat està variant els seus hàbits de consum cap a un model de pagament per ús. En l’àmbit de la mobilitat, el sharing ens han d’ajudar a cobrir l’enllaç amb el transport públic (en la primera o última milla). El repte és que el sharing sigui bo per als operadors i per als ciutadans, però també per a la ciutat. Cal posar ordre a aquesta realitat i conceptualitzar els serveis de mobilitat en la seva globalitat, siguin de titularitat pública o privada. Tots els operadors hem d’anar de la mà per avançar cap a un model més sostenible i integrador.

Laia Bonet, 3a tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona

  • “Identifiquem dos factors clau per avançar cap a una mobilitat, més segura, més sostenible, més connectada i més àgil: una visió metropolitana de la mobilitat i la necessitat d’una col·laboració públic-privada real i regular, no puntual.”
  • “En el cas específic de Barcelona, apostem per tres mesures a curt termini: flexibilitzar totes les mesures d’urbanisme tàctic, amb l’objectiu de recuperar les vies de circulació que es van reduir en el seu moment; flexibilitzar horaris laborals, especialment d’entrada a empreses, escoles o universitats; i fomentar el transport compartit. També és urgent solucionar el tema de Rodalies, amb una inversió a llarg termini i una gestió de proximitat.”

Josep Mateu, president del RACC

A continuació, s’inclouen algunes imatges de l’acte (fer clic sobre cada imatge per ampliar):