La iniciativa Diálogo abierto de Movilidad és un ambiciós procés participatiu del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA), que pretén entaular un diàleg amb tots els actors de l’ecosistema de la mobilitat sobre els reptes de la mobilitat i el transport. El Mobility Institute, gràcies al seu important ecosistema d’actors, va ser seleccionat pel MITMA per realitzar un diàleg amb actors d’alt nivell en la mobilitat elèctrica.

En aquesta sessió hem parlat d’un escenari concret: El del sector turístic. El sector turístic a Espanya és estratègic, l’any 2019 ens van visitar prop de 84 milions de visitants, una part important d’ells recorren el país amb cotxe (ja sigui de propietat o de lloguer). El repte (o l’oportunitat) és que molts dels països d’origen tenen una penetració del vehicle elèctric molt superior a Espanya. Si les nostres zones més turístiques (Mediterrani, Illes i Andalusia) no s’adapten a aquesta realitat de manera àgil Espanya pot deixar de ser un país atractiu per a aquests visitants d’alt poder adquisitiu.

Para parlar d’aquest tema hem tingut l’honor de comptar amb Mª José Rallo (Secretària General de Transports i Mobilitat del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana), Carlos Bergera, Responsable de Relacions Externes de Smart Mobility d’Iberdrola), Michel Kisfaludi, Director Comercial i Màrketing d’Europcar Mobility Group Espanya), Jorge Ríos (Director General d’etecnic) i Patrick Schinnerling, e-mobility & Environment Manager de Volskwagen Group Espanya Distribución). Agraïm a tots ells la seva participació.

A continuació es pot accedir al VÍDEO DEL WEBINAR: (Vídeo d’accés públic)

Si no pots veure el vídeo fes clic aquí 

Algunas de les reflexions dels participants d’aquest Webinar han estat:

  • “Tenim 3 vectors de canvi: descarbonitzar la mobilitat, oportunitats de la digitalització i la tecnologia i les tendències demogràfiques que estan polaritzant cap a zones molt poblades i zones molt poc poblades.”
  • “L’anterior Ministeri de Foment estava focalitzat en la infraestructura, el nou enfocament del Ministeri ha evolucionat per donar solucions de mobilitat, tant de persones com de mercaderies.”
  • “Estem treballant en un avantprojecte de llei de mobilitat sostenible i finançament del transport en el qual hem rebut més de 300 aportacions de diversos actors, que seran totes estudiades.”
  • “La mobilitat requereix una co-gestió entre les diferents administracions i diferents sectors. És fonamental tenir un enfocament integrador.”

Mª José Rallo (Secretària General de Transports i Mobilitat del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana)

  • “Iberdrola que és una empresa compromesa amb les energies renovables, també està compromesa en la descarbonització al sector del transport.”
  • “El nostre pla té un objectiu de 150.000 punts de carga per tot Espanya  fins el 2024, encara que és possible que accelerem en aquestes xifres. Parlem de cobertures de 50 kW cada 50 km.”
  • “El sistema elèctric pot aguantar la mobilitat elèctrica sense problemes. Amb un parc de 5 milions de vehicles elèctrics el 2030, la demanda de potència pujaria un 7% i el consum un 6%. En aquest escenari es requeririen inversions continuistes. A partir de 2030 si s’han de fer probablement actualitzacions més grans. “
  • “Per impulsar la instal·lació de punts de recàrrega s’han de donar més facilitats: Facilitats per pagar el terme fix de potència, una finestreta única per a les administracions petites i que els projectes tinguin alguna declaració d’interès especial per facilitar els tràmits.”

Carlos Bergera, Responsable de Relacions Externes d’Smart Mobility d’Iberdrola

  • “El sector de l’cotxe de lloguer treballa amb cotxes molt nous (cada any renovem la flota) i permetem que els usuaris s’apropin a les noves tecnologies. Al 2023 tenim l’objectiu que un 1/3 de la flota siguin híbrids o elèctrics.”
  • “Segons un estudi que hem realitzat amb el Mobility Institute, 8 de cada 10 conductors no estan satisfets amb l’actual tipus d’energia del seu cotxe. El 38% consideren que el seu pròxim vehicle serà híbrid o elèctric.”
  • “Estem començant a oferir models de subscripció de vehicles en els quals en un mateix contracte de subscripció es puguin incloure dos vehicles diferents per poder donar solucions de mobilitat més adaptades a les necessitats de l’usuari.”
  • “Des Europcar Mobility Group també apostem pel car-sharing. Operem en ciutats com Madrid o Barcelona (amb la marca Ubeeqo). Amb els vehicles, l’usuari està passant de el concepte de la pertinença a un mitjà de mobilitat més flexible.”

Michel Kisfaludi, Director Comercial i Màrketing de Europcar Mobility Group España

  • “Des d’Etecnic oferim solucions amb visió 360 graus: Oferim serveis de consultoria, instal·lacions claus en mà i tenim una plataforma de control dels punts de recàrrega per a la seva gestió. Tenim 500 punts instal·lats, especialment en zones turístiques com Catalunya, Canàries i Balears.”
  • “Per muntar un punt de recàrrega hi ha 2 opcions: Connectar-se a la xarxa o per reduir els costos aprofitar una connexió ja existent (Un edifici municipal per exemple, on es podria afegir una placa fotovoltaica per tancar el cicle sostenible).”
  • Respecte al preu de les recàrregues a la via pública, venim d’anys en què no hi havia costos per a l’usuari, però la tendència és que l’usuari haurà de pagar el servei de recàrrega.”
  • “Si un ajuntament o una empresa vol posar un punt de recàrrega, segons la nostra experiència, entre la decisió i la posada en marxa poden passar uns 3 mesos.”

Jorge Ríos, Director General d’Etecnic

  • “El Grup Volkswagen està impulsant una transformació sense precedents cap a l’electrificació. Invertirem 35.000 milions d’euros en el desenvolupament de vehicles 100% elèctrics. Per al 2029 tindrem la capacitat de produir 26 milions de vehicles elèctrics.”
  • “Un dels nostres últims llançaments, el VW ID.3 és el primer vehicle amb empremta neutra de C02 en tot el seu cicle de producció, inclosa tota la cadena de subministrament. Les emissions no evitables es compensen amb projectes de reforestació.”
  • “Hi ha 3 barreres a la mobilitat elèctrica, el preu, l’autonomia i la xarxa de recàrrega. Les 2 primeres han evolucionat, però la 3a barrera és el major fre actualment. Falten carregadors d’alta potència.”
  • “En el grup VW apostem pel cotxe elèctric de bateries, l’hidrogen té unes dificultats que el fan menys eficient que la bateria elèctrica (30% vs 76%). L’hidrogen ho veiem com una alternativa per a vehicles pesats.”

Patrick Schinnerling, e-mobility & Environment Manager de Volskwagen Group Espanya Distribució