El dimarts 19 de novembre del 2024, el Mobility Institute va organitzar una sessió especial dels Mobility Institute Talks en el marc del Global Mobility Call, esdeveniment de referència a nivell internacional sobre mobilitat sostenible, celebrat a IFEMA Madrid. La sessió, titulada «Promovent espais urbans actius, saludables i inclusius», va tractar un tema central en la mobilitat: la participació ciutadana com a motor per a una mobilitat més inclusiva i adaptada a les necessitats reals.
L’objectiu de la sessió va ser compartir experiències pràctiques, exemples de projectes i millors pràctiques per incorporar efectivament la veu dels usuaris a la planificació de la mobilitat. Amb aquest objectiu, es va organitzar una taula rodona amb la participació de Maite Pérez (AMB), Juan Ortiz (CTAZ), Joaquim Balsera (TMB) i Javier Burrieza (Nommon). El debat va estar moderat per Jordi Casas, coordinador del Mobility Institute.

Tot seguit, un resum de les intervencions de tots els participants a l’esdeveniment.
Taula rodona
- En la seva intervenció inicial, Jordi Casas, coordinador del Mobility Institute, va assenyalar que “la participació ciutadana no és només un element addicional en la planificació de la mobilitat o el desenvolupament de nous serveis de mobilitat; és un pilar clau per garantir que qualsevol nova iniciativa reflecteixi les necessitats de tots els sectors de la societat. Quan involucrem les persones, obtenim idees valuoses i construïm un sentit de pertinença que augmenta l’èxit i la sostenibilitat dels projectes”.
- Maite Pérez, responsable del servei de Planificació de la Mobilitat Sostenible de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), va assenyalar que el principal repte és “aconseguir incorporar les necessitats d’una societat cada vegada més diversa”. Amb aquest objectiu, AMB disposa d’una “plataforma de participació ciutadana virtual com a complement a les sessions de participació presencials que hem desenvolupat en els 36 municipis metropolitans”. Una altra acció destacada en aquest sentit és AMB Vosaltres!, “un canal / comunitat en línia llançat específicament per fomentar la participació de les dones en temes de mobilitat i per recaptar informació específica sobre la seva experiència d’usuari i les seves necessitats”.
- Juan Ortiz, CEO del Consorci de Transports de l’Àrea de Saragossa (CTAZ), va indicar que el repte principal és “fomentar debats informats i ser capaços de ponderar el pes i la importància de les idees fonamentades, enfront d’aquelles que són només soroll”. Per aquesta raó, va assenyalar la necessitat de “obrir els processos participatius a col·lectius o grups menys representats habitualment, intentant evitar que el debat estigui sempre monopolitzat pels mateixos actors”. A més, va voler posar en valor “l’esforç realitzat pel CTAZ per incorporar la veu de l’usuari en els processos de planificació, millora i creació de nous serveis”. Un bon exemple és l’elaboració del nou mapa concessional de l’Àrea de Saragossa, en el qual l’opinió de ciutadans ha estat clau per definir les noves concessions del servei d’autobús metropolità.
- Joaquim Balsera, director de Màrqueting i Negocis Corporatius de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), va recordar que “ja fa molts anys que TMB va assumir que havíem d’entendre millor els nostres usuaris per poder oferir-los uns serveis de mobilitat més adaptats a les seves necessitats reals. Així, realitzem mapes d’experiència de client, que identifiquen l’experiència en cada etapa de l’ús dels nostres serveis de mobilitat (de la compra del títol de transport a l’espera a la parada o el viatge). Aquesta anàlisi ha estat especialment intensa en la concepció i desplegament del servei de bicicleta metropolitana AMBici, per garantir que fos un servei complementari a la xarxa de transport públic i facilités la primera/última milla”.
- Javier Burrieza, enginyer de Desenvolupament de Negoci de Nommon, va comentar que “a partir de l’analítica de dades generem informació per contribuir a debats més informats i focalitzats, descartant els temes allunyats de la realitat”. Com a cas d’èxit, va recordar la col·laboració amb l’Ajuntament de Madrid en l’arribada a Espanya d’operadors de micromobilitat i patinets: “Mitjançant eines de simulació vam representar escenaris i alternatives en temps real, que canalitzessin el debat en representacions reals de les millors situacions”. Respecte als reptes de la participació ciutadana va assenyalar “aconseguir informació de tot tipus d’usuaris i totes les capes de la població, per la qual cosa cal combinar múltiples inputs ―és impossible obtenir-los d’una única font― i aprofitar el potencial d’eines com la IA generativa”.
Selecció d’imatges de la trobada: