La gestió de l’aparcament és avui un de les principals reptes de la mobilitat urbana. Amb l’objectiu d’analitzar les tendències en aquest àmbit, el Mobility Institute va organitzar el dimecres 25 de maig una jornada monogràfica al Palacio de Cristal de l’Arganzuela de Madrid, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Madrid.

La trobada es va iniciar amb unes paraules de benvinguda a càrrec de Borja Carabante, delegat de Medi Ambient i Mobilitat de l’Ajuntament de Madrid.

Tot seguit, Andrés Martínez, soci de Deloitte, va presentar un avanç de l’últim estudi del Mobility Institute: “El aparcamiento: una mirada al futuro”, que analitza la recuperació del sector després de la pandèmia de COVID-19, el fenomen de la tendència a la concentració d’actors, i l’oferta i la demanda general del sector. També es van presentar cinc tendències amb alguns exemples de casos d’èxit:

  • Pricing dinàmic com a eina de gestió.
  • Reserva de plaça i informació en temps real.
  • Pàrquing com a espai d’intercanvi modal.
  • Pàrquing com a hub de delivery d’última milla.
  • Adaptació del pàrquing al vehicle del segle XXI.

El debat va estar moderat per Javier Mateos Jiménez, president i CEO de BLULAIN, S.L., i va comptar amb la participació de reconeguts experts del sector. A continuació s’inclouen algunes de les intervencions més rellevants i algunes imatges de l’acte:

Els participants en la trobada van ser:

  • Borja Carabante, delegat de Medi Ambient i Mobilitat de l’Ajuntament de Madrid, va donar la benvinguda a tots els assistents i va destacar la importància estratègica dels aparcaments en la mobilitat del futur de grans ciutats com Madrid: “Són clau per ordenar l’espai públic i com a eines d’intercanvi modal, que poden ajudar en la distribució urbana de mercaderies”.
  • Beatriz Provencio, subdirectora general de Gestió d’Aparcaments de l’Ajuntament de Madrid, va explicar que Madrid llançarà en els pròxims mesos un procés de noves licitacions, en les quals a més de tenir en compte aspectes com l’electrificació també s’estan actualitzant altres punts, com la grandària de les places i nous serveis. A més, va comentar que s’han posat en marxa cinc aparcaments dissuasius que, per les seves especificitats, gestionarà l’EMT.
  • Josep María Deulofeu, director de la Divisió de Solucions de Mobilitat Urbana a BSM, S. A., va explicar que en l’estacionament de les bicicletes, com també passa amb les motos, la clau és l’accessibilitat. En el cas de sharing, va assenyalar que els aparcaments subterranis només tenen sentit per a usos llargs i no per a trajectes breus. D’altra banda, va comentar que els actuals carregadors elèctrics no estan pensats per a grans aparcaments i és necessari disposar d’una solució més senzilla que permeti instal·lar-los en totes les places o que tingui una certa mobilitat per cobrir diverses places.
  • Jordi Díez, director general a Saba Aparcaments, SA, va reflexionar sobre la col·laboració públic-privada: “Les concessions són llargues i els escenaris canvien. Cal tenir una relació de confiança, seguretat jurídica i capacitat per gestionar situacions imprevistes, com la pandèmia de 2020”. En aquest sentit, va indicar que “encara hi ha molt recorregut per millorar les tarifes; per exemple, aplicant tarifes dinàmiques com a palanca per activar restriccions a la mobilitat del vehicle privat”.
  • Álvaro Busca, director general a Group Indigo Spain, una companyia que opera en molts països i que té molt present la necessitat d’aportar valor afegit al client. En aquest sentit, va considerar fonamental buscar fórmules per poder adaptar les concessions velles als nous usos i serveis sense esperar al límit de la concessió. Va citar com a referència els mercats francès i belga, que “van 12-18 mesos per davant del mercat espanyol en electrificació del parc mòbil”.
  • José María García-Hoz, chief marketing & product officer a Empark Aparcamientos y Servicios, S.A., que va explicar que Telpark va començar com els grans projectes: “Sense voler. De sobte, ens vam trobar amb molta activitat i vam veure la necessitat de potenciar la tecnologia”. En aquest sentit, va comentar que un dels reptes és gestionar la demanda tradicional juntament amb la reserva digital.

A continuació s’inclouen algunes imatges de la sessió: