El dimecres 5 de novembre de 2025, el Mobility Institute va organitzar una edició especial dels Mobility Institute Talks com a side event del Tomorrow.Mobility World Congress. En aquesta sessió, exclusiva per a les entitats associades, es van avançar els principals resultats de l’enquesta “Líders de la Mobilitat 2025” i es van reunir destacats professionals del sector per debatre sobre les tendències que estan definint la mobilitat del present i del futur.

Van obrir la trobada Xavier Pérez, director general del RACC, i Cristian Bardají, director de l’Àrea de Mobilitat del RACC, que van donar la benvinguda als assistents i van presentar els eixos temàtics de la jornada.

La sessió es va estructurar en dos blocs:

  • “Coneixent l’usuari: claus per a una mobilitat més eficient i pròxima”, amb Isabel García Frontera, General Manager de Freenow by Lift a Espanya.
  • “Madrid-Barcelona: cap a on anem?”, amb María José Aparicio, coordinadora general de Mobilitat de l’Ajuntament de Madrid, i Ricard Font, gerent de Mobilitat, Infraestructures i Obres de l’Ajuntament de Barcelona i director general de BIMSA.

Abans de cada diàleg, Cristian Bardají va presentar una selecció de resultats de l’enquesta “Líders de la Mobilitat 2025” vinculats a cada temàtica. Les converses van ser moderades per Jordi Casas, coordinador del Mobility Institute.

Tot seguit, un resum de les intervencions de tots els participants en l’esdeveniment.

Bloc 1. “Coneixent l’usuari: claus per a una mobilitat més eficient i pròxima”

Els primers resultats de l’enquesta van destacar que, per als líders consultats, el temps de desplaçament i la fiabilitat són els aspectes que els usuaris més valoren a l’hora de triar una opció de mobilitat (68%), molt per sobre de la comoditat i la conveniència (21%) o del cost total (19%).

Entre les principals barreres per oferir una experiència òptima a l’usuari destaquen la manca d’integració entre modes de transport, la congestió del trànsit i la saturació del transport públic. Per superar aquests reptes, els experts apunten la necessitat de millorar la coordinació entre els diferents actors de l’ecosistema de mobilitat i de reforçar el finançament del sistema.

Isabel García Frontera (Freenow by Lyft) va explicar com Freenow treballa per oferir desplaçaments urbans més ràpids i fiables. “Apliquem la tecnologia per mantenir informat l’usuari en temps real i oferir-li totes les alternatives possibles, tant en l’elecció de tarifa —tancada o per taxímetre— com en el tipus de vehicle —accessible, ecològic, etc.—, i millorem contínuament el nostre algorisme d’assignació per optimitzar la geolocalització i reduir els temps d’espera”, va explicar.

Quant a la seva relació amb el col·lectiu de taxistes“els altres usuaris de la nostra plataforma”—, va destacar que treballen per “continuar oferint-los una eina segura i fiable que els permeti maximitzar la seva operativa i els ingressos”.

Respecte a les noves normatives a Madrid i Catalunya, va reclamar que “la regulació tingui en compte tots els operadors, incloses les plataformes, per respondre de manera més efectiva a la realitat actual del sector”.

Bloc 2. “Madrid-Barcelona: cap a on anem?”

María José Aparicio (Ajuntament de Madrid) va destacar que la capital viu “un moment crucial: els ciutadans estan responent i ens demanen un full de ruta clar”.

Pel que fa a les ajudes al transport públic, va subratllar que han estat una iniciativa positiva per atraure nous usuaris, tot i que el seu impacte real encara és difícil de quantificar. “L’èxit d’accions com les jornades de gratuïtat demostra que continua havent-hi marge de millora”, va apuntar. No obstant això, va remarcar la necessitat d’una millor governança i d’un repartiment més equilibrat de l’esforç financer entre les diferents administracions (estatal, autonòmica i local).

Entre els reptes de futur, Aparicio va assenyalar l’accessibilitat, la promoció del transport públic, la gestió de la distribució urbana de mercaderies i l’impuls de l’ús compartit del vehicle privat.

Ricard Font (Ajuntament de Barcelona / BIMSA) va obrir la seva intervenció destacant el “80-20” de Barcelona, en referència al fet que el 80% dels desplaçaments a la ciutat ja es realitzen mitjançant modes sostenibles (a peu, amb bicicleta o en transport públic).

Entre les prioritats de futur, va assenyalar el desenvolupament del transport interurbà, on “continua faltant fiabilitat, seguretat i freqüència”, així com la millora de la intermodalitat i la descongestió dels principals accessos a la ciutat en hores punta.

La jornada va finalitzar amb un torn obert de paraula a tots els assistents, en el qual es va debatre sobre els intercanviadors d’autobús a Barcelona, es va reconèixer el paper de les noves generacions i de les dones en l’impuls d’una mobilitat més sostenible, i es va destacar l’aposta de Madrid pel carsharing.

Selecció d’imatges de la trobada: