Dilluns 22 de setembre, l’Atelier Alpine de Barcelona va acollir una nova sessió del cicle de trobades Mobility Institute Talks, dedicada en aquesta ocasió a analitzar la situació actual del vehicle elèctric a Espanya i els principals reptes per al seu desenvolupament.

Cristian Bardají, director de l’Àrea de Mobilitat del RACC, i Joan Rius, responsable de màrqueting de BYmyCAR Barcelona, van donar la benvinguda als assistents a aquest singular espai, l’únic Atelier Alpine existent en l’actualitat arreu del món.

A continuació, Gemma Bedia, Sènior Project Manager-Climate Change d’alinnea, va presentar les principals conclusions de la informe Anàlisi de la mobilitat elèctrica a Espanya: estat actual, nus i propostes per a l’augment de penetració del vehicle elèctric.

Les recomanacions recollides en aquest informe van donar peu a la celebració d’una taula rodona, amb la participació de:

  • Marta Morera, directora general d’Energia de la Generalitat de Catalunya.
  • Pablo Samaura, responsable de Gestió de Mobilitat Corporativa d’Endesa.
  • Joan Rius, responsable de màrqueting de BYmyCAR Barcelona.
  • Moderador: Jordi Casas, coordinador del Mobility Institute.

Tot seguit, es recull un resum de les intervencions dels participants en l’esdeveniment.

Presentació estudi alinnea

  • Gemma Bedia (alinnea) va detallar les principals recomanacions extretes de l’informe, entre les quals figuren «la reforma dels plans d’ajuda, substituint les subvencions per ajudes directes i simplificant els tràmits administratius; el desenvolupament d’un pla integral d’infraestructures de recàrrega que arribi a tot el territori nacional; o la reforma fiscal, amb mesures com la reducció de l’IVA i una fiscalitat basada en emissions». Va destacar també la necessitat de desenvolupar eines com el leasing social o el carsharing elèctric, que facilitin l’accés a la mobilitat elèctrica a col·lectius actualment exclosos; així com un pla de xoc que incentivi l’electrificació de les flotes d’empresa. Com a elements transversals, va esmentar «la millora de coordinació interinstitucional i el diàleg amb el sector privat», així com la millora de la comunicació a la ciutadania per desmitificar algunes de les creences actuals sobre els vehicles elèctrics. Descàrrega de l’informe complet.

Taula rodonda

  • Marta Morera (Generalitat de Catalunya) va destacar «la necessitat de prioritzar les infraestructures de recàrrega. La xarxa és clau en el desenvolupament de la mobilitat elèctrica i ha estat la gran oblidada dels últims anys». En relació a les ajudes públiques, va assenyalar que «vehicular les ajudes Next Generation mitjançant subvencions va ser un error. No es disposava dels recursos necessaris per gestionar-ho adequadament. Altres països ho han vehiculat mitjançant incentius fiscals, que hagués estat una millor solució». No obstant això, va assenyalar que «la gestió del Pla Moves III ha estat molt més ràpida i eficient, gràcies al desenvolupament tecnològic i l’automatització de processos».
  • Pablo Samaura (Endesa) va reconèixer que «la xarxa està saturada i és necessària una gestió amb visió a llarg termini, a partir de la col·laboració públic-privada. Necessitem duplicar o triplicar la xarxa, i desenvolupar un model de gestió més flexible». Preguntat per bones pràctiques de països pròxims va esmentar els casos de Portugal i Alemanya: «Portugal, per la cohesió públic-privada sobre el model d’accés a la xarxa, que ha permès un sistema únic en tot el país; Alemanya, per la regulació del sistema vehicle-to-grid, que permet el retorn a la xarxa de l’energia no utilitzada mentre el vehicle no s’usa o no es carrega. A Espanya, no tenim una regulació sobre aquest sistema». Malgrat tot, va concloure amb una reflexió optimista sobre la situació a Espanya: «No estem tan malament. Existeixen nombroses oportunitats i estem en disposició de convertir a Espanya en una potència en renovables».
  • Joan Rius (BYmyCAR Barcelona) va posar el focus en la necessitat de millorar la informació a la ciutadania: «No hem sabut arribar al consumidor. Els agents implicats actuem descoordinats, el consumidor el percep i està descol·locat. És molt complicat convèncer a un comprador quan no està interessat en la mobilitat elèctrica o la desconeix per complet». Per pal·liar aquesta situació, va apostar per dos punts principals: «La preparació de l’equip comercial, que sigui capaç de resoldre qualsevol dubte del consumidor sobre mobilitat elèctrica (per exemple, on es pot carregar, si es pot instal·lar un punt de recàrrega en un garatge, etc.), i l’opció de provar el vehicle elèctric, que és fonamental per a guanyar la seva confiança». «Hi ha un mercat que ens està esperant», va concloure.

La jornada va finalitzar amb un animat torn de paraula en el qual es va obrir la participació a la resta d’assistents a l’esdeveniment. Va destacar el debat sobre la rellevància de disposar punts de càrrega en el garatge o en el domicili particular, la difícil sortida dels elèctrics d’ocasió a Espanya, l’avanç tecnològic en sistemes de càrrega i qualitat de les bateries, o la necessitat de replantejar aspectes com la dimensió dels vehicles i la seva afectació en la capacitat dels aparcaments.

Selección de imágenes del encuentro: